Sortowanie
Źródło opisu
Katalog centralny
(4)
Forma i typ
Książki
(4)
Poradniki i przewodniki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(4)
wypożyczone
(1)
Placówka
BD40 (Suwalska 11)
(1)
WP130 (św. Wincentego 85)
(4)
Autor
Cieszyńska Jadwiga (1955- )
(3)
Korendo Marta
(1)
Rok wydania
2010 - 2019
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(1)
Kraj wydania
Polska
(4)
Język
polski
(4)
Temat
Metoda Krakowska
(2)
Autyzm
(1)
Diagnostyka medyczna
(1)
Dziecko
(1)
Język polski
(1)
Leczenie
(1)
Mowa
(1)
Zespół Aspergera
(1)
Gatunek
Opracowanie
(1)
Poradnik
(1)
Dziedzina i ujęcie
Edukacja i pedagogika
(1)
4 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Dla logopedów, terapeutów, psychologów, pedagogów oraz dla rodziców.
Metody diagnozowania funkcji poznawczych u dzieci z zaburzeniami rozwojowymi.Książka Jagody Cieszyńskiej-Rożek poświęcona jest tzw. Metodzie Krakowskiej, czyli terapii edukacyjnej dzieci z zaburzeniami mowy. Autorka przedstawia w niej zupełnie nowe podejście w dziedzinie diagnozy i terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi. Książka adresowana jest w głównej mierze do: logopedów terapeutów psychologów pedagogów rodziców / dziadków dzieci z problemami rozwoju funkcji poznawczychPierwsza część to charakterystyka rozwoju dziecka (0-6 lat) oraz prezentacja trzech koncepcji terapeutycznych. Część druga prezentowanej publikacji zawiera metody diagnozy funkcji poznawczych u dzieci. W ostatniej części znajdziemy szczegółowe omówienie 17 elementów wchodzących w skład Metody Krakowskiej.Wybrane zagadnienia poruszone w książce: źródła komunikacji językowej wpływ środowiska na rozwój dziecka rola języka w rozwoju poznawczym diagnoza zaburzeń rozwojowych opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy wady wymowy alalia afazja u dzieci zaburzenia słuchu zespół Downa zespół Aspergera autyzm podstawowe elementy Metody Krakowskiej Symultaniczno-Sekwencyjna Metoda Nauki Czytania terapia funkcji wzrokowych stymulacja funkcji motorycznych rola zabawy w kształtowaniu języka kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego logoterapia
Podstawy teoretyczne * I. Czego uczą nas dzieje człowieka na Ziemi? * 1. Od narzędzia do symbolu. * 2. Źródła komunikacji językowej. * 3. Rozwój pisma. * II. Wpływ środowiska na rozwój dziecka. * 1. Biologia, środowisko wewnętrzne i zewnętrzne a kształtowanie się procesów neurogenezy. * 2. Etapy rozwoju funkcji poznawczych. * 3. Formowanie się dominacji stronnej. * 4. Wpływ wysokich technologii na funkcje lewej półkuli mózgu. * 5. Rola języka w rozwoju poznawczym. * III. Poszukiwanie metod terapeutycznych. * 1. Wyjaśnienia terminologiczne. * 2. Koncepcje behawioralne. * 3. Koncepcje neopsychoanalityczne. * 4. Koncepcje humanistyczne. * 5. Jatrogenne techniki terapii. * 6. Teoria umysłu. * 7. Deficyt uwagi. * 8. Jak założenia mentalne formują błędne wnioskowanie. * Zaburzenia rozwoju funkcji poznawczych i komunikacji językowej. * I. Diagnoza zaburzeń rozwojowych. * 1. Podstawy teoretyczne. * 2. Rozwiązania praktyczne. * II. Wybrane zakłócenia formowania się struktur poznawczych. * 1. Bilingwizm i wielojęzyczność. * 2. Opóźniony rozwój wymowy a opóźniony rozwój mowy. * 3. Wady wymowy. * 4. Zagrożenie dysleksją. * 5. Jąkanie dziecięce. * 6. Alalia. * 7. Alalia z komponentem ze spektrum autyzmu lub zespołu Aspergera. * 8. Afazja dziecięca. * 9. Afazja u dzieci. * 10. Zaburzenia słuchu. * 11. Zespół Downa. * 12. Zespół Aspergera. * 13. Autyzm. * Metoda Krakowska * I. Dlaczego Metoda Krakowska? * 1. Rola stymulacji symbolicznej w formowaniu się struktur poznawczych. * II. Neurobiologiczne podstawy terapii prowadzonej metodą krakowską. * 1. Neuroplastyczność układu nerwowego. * 2. Współczesne poglądy na mechanizm uczenia się. * 3. Uczenie się a rozwój. * III. Podstawowe elementy Metody Krakowskiej. * 1. Stymulacja słuchowa. * 2. Komunikacja niewerbalna. * 3. Technika komunikacyjna – dialog * 4. Programowanie języka. * 5. Dziennik wydarzeń. * 6. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania. * 7. Terapia funkcji wzrokowych. * 8. Stymulacja funkcji motorycznych. * 9. Wybór dominującej ręki. * 10. Rola zabawy w kształtowaniu języka. * 11. Stymulacja lewej półkuli mózgu. * 12. Kształtowanie zachowań społecznych. * 13. Poznanie wielozmysłowe – bodźce zapachowe i smakowe. * 14. Stymulacja pamięci. * 15. Ćwiczenia kategoryzacji. * 16. Kształtowanie myślenia przyczynowo-skutkowego. * 17. Logoterapia. * 18. Metoda Krakowska – dane statystyczne.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18346 (1 egz.)
(dostępność ok. 01.05.2024)
Książka
W koszyku
Bibliogr. s. 301-304.
Książka przeznaczona jest dla logopedów, psychologów, terapeutów, lekarzy, pedagogów i rodzin dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Autorka przedstawia nie tylko współczesne poglądy dotyczące spektrum autyzmu, ale przede wszystkim opisuje przebieg terapii neurobiologicznej, z której korzystać mogą wszystkie dzieci z zakłóceniami rozwoju poznawczego i językowego.
Wstęp * I. Klasyczne metody diagnozowania autyzmu * 1. Diagnoza – refleksje teoretyczne * 2. Autyzm jako jednostka chorobowa (klasyfikacje ICD-10 i DSM-IV, * CHAT CARS) * 2.1. Kryteria diagnostyczne według ICD-10 * 2.2. Kryteria diagnostyczne według DSM-IV * 2.3. Kryteria diagnostyczne według CHAT * 2.4. Kryteria diagnostyczne według CARS * 3. Zachowania autystyczne – stereotypy i fakty * 3.1. Obraz ja, imię ucieleśniające * 3.2. Niechęć do zmian * 4. Brak teorii umysłu czy deficyt języka? * 5. Terapia behawioralna – źródła powstania, założenia, skutki jej stosowania * 5.1. Historia Marcinka * II. Wczesna diagnoza – zagrożenie autyzmem * 1. Zagrożenia współczesności * 1.1. Karmienie * 1.2. Zdobywanie przestrzeni * 1.3. Rozwijanie mowy * 1.4. Stymulacja obrazem * 1.5. Zdrowie wspoółczesnych dzieci * 1.6. Trening czystości * 1.7. Problem szczepionek skumulowanych * 1.8. Późna diagnoza – konsekwencje * 1.9. Warunki wczesnego rozpoznawania zaburzeń ze spektrum autyzmu * 1.9.1. Dzieci w pierwszym roku życia * 1.9.2. Dzieci w drugim roku życia * 1.9.3. Dzieci w trzecim roku życia * 2. Psychologiczne metody diagnozowania zachowań ze spektrum autyzmu * 2.1. Diagnozowanie rozwoju dziecka od 3. do 30. miesiąca życia * 2.1.1. Zaburzenie rozwoju a zaburzenia rozwojowe * 2.2. Diagnoza poziomu funkcji intelektualnych od 30. miesiąca do 5. roku życia * 2.2.1. Zróżnicowanie anatomiczne i funkcjonalne półkul mózgowych * 2.2.2. Badanie funkcji lewej i prawej półkuli mózgu – test S.O.N. * 2.2.3. Badanie gotowości do uczenia się – Międzynarodowa Wykonaniowa * Skala Leitera * 2.3. Diagnoza dominacji stronnej * 2.4. Zabawa * 2.5. Naśladownictwo * 2.6. Język i komunikacja * 2.7. Spostrzeganie wzrokowe * 2.8. Spostrzeganie słuchowe * 2.9. Zachowania społeczne * 2.10. Funkcje motoryczne * 3. Profil funkcji poznawczych dziecka z zaburzeniami komunikacji językowej * 3.1. Profil dziecka ze spektrum autyzmu * 3.2. Profil funkcji poznawczych dzieci z alalią * 4. Wywiad z rodzicami – spojrzenie praktyka * III. Terapia psychologiczna * 1. Problemy psychologiczne * 1.1. Poszukiwanie diagnozy i warunki jej przyjęcia * 1.2. Terapia rodziny * 1.3. Zadania terapeutyczne dla matki * 1.4. Zadania terapeutyczne dla ojca * 1.5. Seksualność i życie erotyczne rodziców * 1.6. Problemy psychologiczne rodzeństwa. Rola brata i siostry w programie terapii * 1.6.1. Starsza siostra i starszy brat * 1.6.2. Młodsza siostra i młodszy brat * 1.7. Wpływ traumy dziadków na funkcjonowanie rodziny dziecka z autyzmem * 1.8. Postawa terapeuty i jej rola w budowaniu relacji z rodzicami * 1.9. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna z perspektywy dziecka * 1.10. Etapy uczenia się * IV. Terapia neurobiologiczna * 1. Terapia słuchowa * 1.1. Ćwiczenia słuchowe – dźwięki niewerbalne * 1.2. Ćwiczenia słuchowe – symultaniczne (samogłoski, wykrzyknienia, * wyrażenia dźwiękonaśladowcze) * 1.3. Ćwiczenia słuchowe – symultaniczno-sekwencyjne * 1.4. Ćwiczenia słuchowe – sekwencyjne (zdania) * 1.5. Echolalie * 2. Terapia funkcji wzrokowych * 2.1. Kontakt wzrokowy * 2.2. Rozszerzanie pola widzenia * 2.3. Kontrolowanie wzrokiem wykonywanych czynności * 2.4. Analiza i synteza wzrokowa na materiale tematycznym * 2.5. Analiza i synteza wzrokowa na materiale atematycznym * 2.6. Ćwiczenia odwracania obrazków * 3. Terapia odbioru i przetwarzania bodźców węchowych, smakowych * i dotykowych * 4. Stymulacja rozwoju zabawy * 4.1. Zabawy imitujące jedną czynność * 4.2. Zabawy z rozbudowanymi sekwencjami * 4.3. Zabawy z regułami * 4.4. Zabawy tematyczne * 4.5. Zabawy językowe * 5. Stymulacja funkcji lewej półkuli mózgu * 5.1. Szeregowanie * 5.2. Sekwencje * 5.3. Relacje * 6. Terapia zachowań społecznych * 6.1. Rodzina jako grupa społeczna * 6.2. Przygotowanie do funkcjonowania w grupie rówieśniczej * 7. Stymulacja funkcji motorycznych * 8. Ćwiczenia pamięci * 8.1. Pamięć symultaniczna * 8.2. Pamięć sekwencyjna * 9. Ćwiczenia myślenia * 9.1. Kategoryzowanie * 9.2. Ćwiczenia myślenia przyczynowo-skutkowego * 9.3. Kodowanie * 10. Kształtowanie systemu językowego * 10.1. Kształtowanie systemu językowego dzieci z zaburzeniami autystycznymi * 10.2. Manualne Torowanie Głosek(R) – metoda E. Wianeckiej * 10.3. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania(R) * 10.3.1. Etapy nauki czytania * 10.3.2. Gesty artykulacyjne * 10.4. Metoda komunikacyjna * 10.5. Metoda kognitywna * 10.6. Dzienniki wydarzeń – metoda W. Zuziowej * 10.7. Linearny porządek terapii jako odzwierciedlenie linearnego aspektu języka * V. Historie prawdziwe * 1. Jaś * 1.1. Diagnoza * 1.2. Po pierwszym tygodniu terapii * 1.3. Po dwoALch tygodniach terapii * 1.4. Po czterech tygodniach terapii * 1.5. Po 15 tygodniach terapii * 1.6. Po 17 tygodniach terapii * 1.7. Po 22 tygodniach terapii * 1.8. Po 24 tygodniach terapii * 2. Pawełek * 2.1. Diagnoza * 2.2. Po dziesięciu tygodniach terapii * 3. Dawid * Zakończenie * Bibliografia
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18347, 16175 (2 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronie 310-325.
Książka została napisana przede wszystkim z myślą o osobach z zespołem Aspergera, aby pomóc terapeutom, rodzicom i nauczycielom rozpoznawać, leczyć i rozumieć opisane zaburzenia rozwoju. Powstała w oparciu o wieloletnie doświadczenie praktyczne autorki w prowadzeniu diagnozy i terapii dzieci z ZA. Zawiera informacje dotyczące neurobiologicznych przyczyn syndromu Aspergera, jakościowe kryteria diagnozy oraz wskazówki pozwalające programować oddziaływania terapeutyczne. Szczególne miejsce w publikacji zajmuje opis językowych zachowań osób z ZA, uznawanych przez autorkę za wysoce diagnostyczne. Pracę cechuje "szeroki zakres prezentowanych zagadnień; oryginalny, nieschematyczny, bogaty język [...], aktualność omawianej tematyki" (z recenzji prof. zw. dr hab. Anny Kowalskiej).
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 2 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 61 (1 egz.)
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 17528 (1 egz.)
(dostępność ok. 06.06.2024)
Książka
W koszyku
Pozycja przeznaczona dla logopedów, nauczycieli przedszkola, studentów i rodziców dzieci z wadami wymowy i niezakończonym rozwojem mowy.Sposoby wywoływania prawidłowego brzmienia głosek prezentowane są w przystępnej formie przez prof. dr hab. Jagodę Cieszyńską. Dwudziestoośmioletnie doświadczenie Autorki, w pracy z dziećmi z różnymi zaburzeniami rozwojowymi pozwala rekomendować tę pozycję jako niezbędną dla wszystkich zajmujących się kształtowaniem mowy dziecka.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 18461, 16184 (2 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej